Hopp til navigasjonHopp til hovedinnholdHopp til bunnområde

Langrenn

Treningstilbud 2023/2024:

Tirsdager kl: 18:00 for alle grupper

Spondgrupper med tilhørende kode:

Skileik 1 (2017-2018): BWVKS

Skileik 2 (2014-2016): OQCCQ

Skicross 11 - 13år (2011 - 2013): YNBXX

14 - 16år (2008 - 2010) - KUEPD

Langrenn i Steinkjer Skiklubb:

Steinkjer Skiklubb har tilrettelagt tilbud fra aldersgruppe 6 til 16 år med treninger gjennom hele året. Skiklubben har mange dedikerte trenere som yter stor innsats for å skape skiglede for alle. Medlemmer i klubben kan være med på flere forskjellige aktiviteter samtidig, og de ulike grenene samarbeider tett med blant annet flere treninger sammen på barmark og snø. Skiklubben samarbeider også med andre klubber. Hver tirsdag avsluttes treningen med vaffelservering og sosialt samvær i klubbhuset.

Skileik 1:
Vår filosofi for denne aldersgruppen er å skape mestring, glede og utvikling av grunnleggende bevegelsesferdigheter. Dette gjøres gjennom mest mulig allsidig og variert lekaktivitet, lite «dødtid» og minimalt med instruksjon og forklaring. Løping, hopping, balansering, hinking og hekkeløp er noen av elementene på barmark. På ski er skikontroll gjennom flateaktivitet, motbakke, nedoverbakke, sirkelgåing, hopping, sikk-sakk, kulekjøring, slalåm osv. sentrale elementer. Treningen gjennomføres i stor grad på stadionområdet og i vårt skileikanlegg i flombelysning.

Skileik 2:
Vår filosofi for denne aldersgruppen er at barna gjennom varierte lekaktiviteter og øvelser etter hvert skal mestre grunnleggende fysiske, mentale og tekniske ferdigheter. Basisferdigheter på barmark og ski trenes gjennom aktiviteter med mye «fart» og lite «dødtid». Løping, hopping, balansering, hinking og hekkeløp er noen av elementene på barmark. På ski fortsetter vi med de samme sentrale elementene fra skileik 1 samtidig som grunnleggende teknikktrening i både klassisk og skøyting introduseres med enkel instruksjon. Treningen gjennomføres både på stadionområdet, i vårt skileikanlegg og i det nærmeste lysløypenettet.

«Skicross»:
For denne gruppen vil vi ha fokus på variert, morsom og god trening, samt stort aktivitetsnivå og trening på grunnleggende ferdigheter som for eksempel teknikk, utholdenhet, basis, hurtighet osv. Du trenger ikke ha vært med på ski eller skitreninger tidligere for å bli med, vi vil gjerne se noen nye ansikter. Vi legger også vekt på det sosiale miljøet og treningskulturen, og vil ha ekstra fokus på gode holdninger. For eksempel er vi opptatt av at barna yter god innsats, at de prøver selv om det virker vanskelig og at vi kan trene i alt slags vær. Aktiviteten vil stort sett foregå i områder med flombelysning. I starten trenger barna rulleski, staver, joggesko og klær etter værforhold. Vi har rulleski og staver til utlån. Når snøen kommer blir det skiaktivitet. Informasjon om treningene legges ut på Spond.

Gruppe 14-16 år:
For denne gruppen vil vi ha fokus på variert, morsom og god trening. Det skal være tilbud både til de som vil satse på større renn som Midt-Norsk og Hovedlandsrenn, samt til de som primært vil trene på ski. Dette får vi til ved å ha flere trenere og dele gruppa ved behov. Vi legger også vekt på det sosiale miljøet og treningskulturen. Vi har rulleskitrening hver tirsdag fra august og endrer til barmark ved glatte forhold. Det er basistrening sammen med de andre grenene i skiklubben for denne aldersgruppa etter skoletid torsdager.  Når snøen kommer i nærområdet oppsøker vi denne, og har da trening på ski tirsdager og torsdager. Gjennom Team Innherred og egen klubb tilbys flere treningssamlinger ila høsten for denne aldersgruppa. Informasjon om treningene legges ut på Spond.

Junior (2006 og eldre):

For junior er treningstilbudet organisert gjennom vårt medlemskap i Team Innherred. Dette gir en helhetlig oppfølging av utøveren gjennom de ansatte trenerne på Steinkjer videregående skole, med både treninger og samlinger samt reiseopplegg for nasjonale renn. For utøvere i junioralder som ikke vil gå nasjonale renn men likevel være med på skitrening, er de hjertelig velkommen på gruppe 14-16 år.

Vi oppfordrer til å følge våre facebookgrupper for langrenn for fortløpende informasjon om trening/aktivitet, renn, samlinger og praktisk informasjon underveis i sesongen.

I Steinkjer Skiklubb samarbeider vi på tvers i alle grener, og vi jobber sammen for å få et godt sosialt og sportslig miljø for både utøvere og foreldre/foresatte. Vi ønsker nye medlemmer og utøvere velkommen til langrennsgruppa!

Gruppestyret Langrenn 2023/2024:

Stilling Navn Telefon E-post